Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Wednesday, December 10, 2008

Takziah kepada mangsa tragedi tanah runtuh

Sekali lagi kita dikejutkan dengan tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa. Artikel hari ini bukan bertujuan menuding jari menyalahkan mana mana pihak yang bertanggungjawab. Saya ingin mengucapkan takziah kepada mangsa mangsa.

Tragedi ini jika diteliti, ia dapat meberi keinsafan kepada kita semua. Kuasa Allah meliputi segalanya. Teguhnya tiang tiang konkrit pada banglo2 yang terlibat musnah sekelip mata. Yang lebih menginsafkan adalah yang memusnahkannya hanya air(hujan) dan tanah. Jika kita angkuh dengan kebolehan kita membina struktur yang kita rasa cukup kukuh dan kuat, sedangkan Allah mengizinkan air dan tanah yang tidak kukuh utk memusnahkan sesuatu yang kukuh.

Dewasa ini, manusia begitu yakin dengan apa yang dihasilkan oleh mereka daripada meyakini kekuasaan Allah. Ada yang yakin wang ringgit adalah kuasa yang amat kuat, ada yang yakin cara mereka berurus niaga bagi mengecapi kekayaan melalui sistem ekonomi kapitalis adalah cara yang paling baik, namun akhirnya sekarang ia menghadapi keruntuhan.

Pada saudara semua, semua yang berlaku ada iktibar dan pengajarannya. Apa yang perlu kita lakukan adalah dengan menggalinya dengan menggunakan akal fikiran dan panduan yang Allah telah berikan.

Wallahua'lam

No comments: