Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Sunday, February 22, 2009

Derhaka kepada sultan..



يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنكم....‏
An-Nisa 59


Ketika ini isu perderhakaan kepada Sultan menjadi perdebatan oleh dua pihak. Ia berlaku rententen peristiwa Sultan Azlan Shah menitahkan menteri besar perak,Nizar meletak jawatan dan melantik Zambry sebagai menteri besar yang baru. Nizar dituduh derhaka kerana ingkar dengan titah Sultan. Mufti Perak menyatakan bahawa berdosa jika mengingkari titah Sultan berdasarkan nas di atas dan mengukuhkan lagi dengan mengatakan Sultan tidak pernah menyeru kepada kemaksiatan.

Sabda Rasulullah SAW:
"Diwajibkan mendengar dan taat (kepada pemimpin) ke atas setiap Muslim sama ada dalam hal yang dia suka atau benci selagi mana dia tidak diperintah untuk melakukan maksiat. Jika dia diperintah melakukan maksiat maka tidak wajib untuk mendengar dan tidak wajib taat".

- Hadis riwayat Imam al-Bukhari.

Namun apakah pula yang kita perlu lakukan jika pemimpin2 kita melakukan maksiat? Rasulullah SAW telah menyenaraikan tiga perkara yang Allah redai untuk diamalkan bagi hamba-hamba-Nya yang mana salah satu darinya adalah: "…Kalian menasihati orang-orang yang Allah angkat menjadi pemimpin atas urusan kalian."

Bagaimana cara terbaik menasihati pemimpin?

Rasulullah SAW telah mengajar kepada umatnya tentang cara untuk menasihati pemimpin melalui sabda Baginda: "Sesiapa yang ingin menasihati pemimpin dalam sesuatu urusan, janganlah dia melakukannya secara terang-terangan. Akan tetapi hendaklah dia mengambil tangan pemimpin tersebut dan ajaklah (nasihatilah) dia secara tersembunyi. Jika dia (pemimpin) menerima (nasihat tersebut) maka itulah yang diharap-harapkan. Jika dia tidak menerima (nasihat) maka sesungguhnya dia (pemberi nasihat tersebut) telah melaksanakan tanggungjawabnya". - Hadis riwayat Imam Ahmad

Sampai bila kita nak membiarkan pemimpin yang melakukan maksiat?

Rasulullah SAW bersabda:
"Akan ada sepeninggalanku nanti pemimpin (yang) kalian mengenalnya dan mengingkari (kejelekannya), maka barang siapa mengingkarinya (bererti) dia telah berlepas diri, dan barang siapa membencinya (bererti) dia telah selamat, akan tetapi barang siapa yang meredainya (akan) mengikutinya. Para sahabat bertanya: Apakah tidak kita perangi (sahaja) dengan pedang? Baginda menjawab: "Jangan, selama mana mereka masih menegakkan *solat di tengah-tengah kalian".

- Hadis riwayat Imam Muslim

* "solat" dalam hadis tersebut merupakan kiasan (kinayah). Maksud "selama mereka masih menegakkan solat" ialah "selama mereka masih menegakkan hukum Islam". Dalam ilmu balaghah, perumpamaan sebegini termasuk dalam kategori "ithlaq al-juz'i wa iradatu al-kulli" i.e. menyatakan sebahagiannya, sedangkan yang dimaksudkan adalah keseluruhannya. Solat merupakan perkara yang terpenting dalam Islam. Oleh yang demikian, ia digunakan bagi "mewakili" hukum Islam keseluruhannya sesuai dengan statusnya sebagai "tiang agama".


Dengan beberapa potong hadith di atas, ada kebenaran dalam apa yang diperkatakan oleh Mufti Perak. Namun soal siapakah pemimpin Ulil Amri yang dimaksudkan dalam ayat 59 An Nisa perlu diperjelaskan. Selain itu bagaimana perlantikan pemimpin mengikut Islam juga adalah satu yang perlu diperjelaskan.

Wallahualam

"Takut menderhaka kepada Allah.. "

No comments: