Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Friday, September 4, 2009

17 Ramadhan

Selain Nuzul Quran, kita sering melupakan satu peristiwa besar yang berlaku pada tarikh ini, Peristiwa yang berlaku pada tahun ke-2 Hijrah. Peristiwa ini sepatutnya dikenang seperti Rakyat Malaysia mengenang Hari Kemerdekaan. Perang Badr Qubra berlaku pada tarikh ini. Dalam Perang ini terdapat pelbagai hikmah dan pengajaran terbaik bagi umat Islam. Kemenangannya menjadi satu permulaan sejarah keagungan Islam. Perang ini memberi erti kemerdekaan sebenar kepada kita semua umat Islam.

Wallahualam

1 comment:

Anonymous said...

Bulan Ramadhan tahun 1435H kini menjelang tiba. Dizaman awal kebangkitan Islam bulan Ramadhan banyak sejarahnya, berlainan ujian2 Allah menimpa akhirnya kemenangan ganjarannya. Islam terus diterima bertapak teguh dibumi Arab akhirnya telah berkembang keserata pelusuk dunia. DiBulan Ramadhan berlainan negara Islam berlainan bentuk ujiannya. DiMalaysia pula ElNino sedang membara raban tebin kesannya. Ini juga satu lagi bentuk ujian pada ummat Islam Malaysia dibulan puasa.

"SELAMAT JALANI IBADAH PUASA DIBULAN RAMADHAN YG MULIA"