Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Saturday, November 19, 2011

Solar-powered talking Bible

Beberapa hari lalu Dr Hasan Ali ada memberi kenyataan yang salah satu punca umat Islam di Malaysia menjadi murtad kera pihak gereja menyebarkan ajaran Kristian melalui solar-powered talking Bible. Kenyaan sebigini sebenarnya amat memalukan orang Islam khususnya di Malaysia. Adakah hanya dengan adanya alat ini membuatkan akidah umat Islam terus goyah? dari kecil sehingga sekarang kita membaca Al QUran dan tafsirnya, mendengar ayat ayat Al Quran yang sering berkemundang dan kemudian dengan datang alat solar-powered talking Bible ini aqidah umat islam tergugat? Apakah benar kenyataan Dr Hasan ini atau cakap cakap yang tidak berasas yang bermotifkan politik semata mata?

Di zaman teknologi yang serba canggih ini, tanpa solar-powered talking Bible sekalipun, sesiapa saja dapat mengakses sama ada bible atau Al Quran.  Apa relevennya dengan penyebaran alat ini menyebabkan orang Islam di Malaysia boleh murtad. Dr Hasan seolah menganggap umat Islam di Malaysia mempunyai Aqidah yang amat lemah. Itu kah yang cuba dikatakan beliau? Jika itu adalah benar perlukah dia menuding jari kepada penyebaran solar-powered talking Bible ini?

Di Malaysia ini bukan sedikit Jabatan Agama Islam. Setiap Jabatan agama mempunyai dana yang tidak sedikit. Sepatutnya banyak usaha dan tindakan yang boleh diambil untuk memperkukuhkan dan menyebar agama Islam ini. Kalau di pihak sana menyebarkan solar-powered talking Bible, sepatutnya counter dengan solar-powered talking Al Quran di tambah lagi dengan ceramah ceramah kat dalam alat tu. Atau fikir cara yang lebih kreatif untuk menanganinya dengan lebih baik lagi.

Kadang kadang terasa pelik melihat telatah mereka ini. Bila berdepan dengan orang yang cuba menyampaikan agama Islam, Mereka sekat dan tahan kerana tidak ada tauliah. Kemudian salahkan orang lain cuba nak sebar ajaran lain. Mungkin itu sebabnya tak ada yang nak kuarkan dan sebarkan  solar-powered talking Al Quran  Mungkin sebab nanti ada yang kena tangkap sebar solar-powered talking Al Quran tu tanpa tauliah.

Wallhualam.



No comments: