Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Friday, May 25, 2007

Al Quran dari Allah untuk Manusia

Beberapa entry yang lepas ada kita bincang ttg kepercayaan kepada Allah dan rasul dimana ia bersifat aqliyah. Al Quran juga bersifat aqliyah. Sebagai manusia biasa akan wujud 3 hipotesis tentang Al Quran.

  1. Ia ditulis oleh sesorang/kumpulan yang berbangsa Arab. Kenapa bangsa arab, sebab bahasa yang digunakan adalah bahasa Arab. Pada zaman Nabi Muhammad Bahasa Arab mempunya tahap kesasteraan yang tinggi. gologan sasterawan adalah golongan yang dianggap hebat dan mulia. Hipotesis ini dapat ditolak kerana tidak ada siapa pun yang berbangsa Arab dapat menghasilkan satu surah yang dapat mengalahkan tahap kesasteraan di dalam Al Quran. Satu surah pun tak berjaya, inikan pula satu Al Quran.
  2. Ia dikarang oleh Nabi Muhammad Sendiri. Sesiapa yang tahu serba sedikit latar belakang Nabi Muhammad pastinya tahu tentang Nabi Muhammad seorang yang buta huruf. Adakah logik seorang yang tidak pandai menulis dapat mengarang satu karya yang tak terkalah.
  3. Ia adalah Kalamullah. Ini sahaja yang tinggal untuk kita terima, kita sedar betapa Allah adalah Yang Maha Pencipta sudah tentu dapat melakukan atau menghasilkan apa sahaja dengan Maha Mudah. Dia mengajar Al Quran kepada Nabi Muhammad melalui Malaikat Jibril AS. Dan nabi menyampaikan kepada umat Islam,

Dengan kita memahami dengan jelas tentang 3 rukun ini, ia menjadi asas kepada rukun lain yang bersifat naqliyah. Cthnnya Hari akhirat, kita tak daat nak buktikan kerana tidak ada realiti didepan kita. Ia hanya diceritakan melalui Al Quran dan hadis hadis. Namun oleh kerana jika kita yakin dengan teguh beriman kepada kitab dan rasul, Dengan tanpa ada objection kita akan mempercayai akan adanya Hari Akhirat.

Wallahualam

No comments: