Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Friday, May 25, 2007

Percaya Kepada Rasul dan kitab

Mungkin sahabat2 semua tertanya tanya, kenapa aku terus langkah kepercayaan kepada rasul, sebab yang ini bersifat aqliah. Walaupun sebenarnya mungkin pada zaman kita sekarang, kita tidak lagi dapat berjumpa dengan rasul. Namun Sunnah sunnah dan periwayat masih wujud hingga sekarang. Boleh dikatakan disini Percaya kepada Nabi Muhammad masih bersifat aqliyah, manakala percaya kepada rasul rasul lain bersifat naqliyah.

Sebenarnya kenapa adanya rasul? Rasul bermaksud penyampai. So rasul dalam islam bermaksud penyampai risalah Allah kepada umat manusia. Kenapa perlunya rasul? Contoh paling mudah, Kalau Allah hantar makhluk yang lain sudah tentu umat manusia tidak boleh menerima, sedangkan Allah memilih manusia menjadi rasul masih ramai yang cuba menolak kerasulan manusia manusia yang terpilih. Allah mengetahui sifat sifat manusia yang diciptanya.

Mukjizat adalah bukti seseorang itu adalah rasul. Apa pula sifat mukjizat itu? Satu perkara yang dikatakan mukjizat kepada kerasulan mestilah

  1. Ia mencabar sesuatu pada zamannya.
    • Cthnya mukjizat nabi musa adalah tongkatnya yang boleh bertukar jadi ular, dan boleh membelah laut. Ini kerana pada zaman itu amat terkenal dengan ilmu-ilmu sihir. Jadi mukjizat yang ada pada nabi Musa AS sememangnya mencabar umat pada masa itu yang gila dengan ilmu sihir.
  2. Ia tidak terkalah
    • Cthnya kehebatan ilmu perubatan pada zaman Nabi Isa. Mukjizat Nabi Isa AS yang boleh menyembuhkan pelbagai penyakit malah boleh menghidupkan orang yang telah mati. Sememangnya tidak terlawan oleh ilmu ilmu yang hebat pada zaman itu.
  3. Yg paling penting orang @ rasul yang mempunyai mukjizat itu mengaku bahawa segala kehebatan itu adalah dari Allah.

Apa mukjizat Nabi Muhahammad? Al Quran adalah mukjizat yang paling hebat. Kenapa Al Quran? Kerana ia mencabar umat pada zaman itu, Oleh kerana Nabi Muhammad berada dikalangan orang Arab yang ketika itu terkenal dengan ketinggian sastera. Namun tidak ada Sasterawan yang hebat dapat mengalahkan keindahan bahasa di dalam Al Quran. Dan sememangnya mereka dicabar untuk menandingi keindahan AlQuran namun semua cubaan gagal.

Dengan membicarakan hal mukjizat Nabi Muhammad secara sendirinya kita membincangkan rukum iman berikutnya beriman kepada Al Quran. Insyaallah Aku akan sambung dalam entry seterusnya.

No comments: