Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Wednesday, January 7, 2009

Harga minyak kembali tinggi

LONDON 6 Jan. (AFP) - Harga minyak mentah dunia kembali meningkat menghampiri paras AS$50 (RM175) setong apabila pasaran tenaga dikejutkan dengan gangguan bekalan gas di Eropah yang diburukkan lagi dengan cuaca sejuk.

Kontrak utama New York minyak berkualiti tinggi Light Sweet untuk penghantaran Februari, naik AS$0.57 (RM1.99) kepada AS$49.38 (RM172.83) setong.

Manakala minyak mentah Brent North Sea bagi penghantaran Februari melonjak AS$1.08 (RM3.78) kepada AS$50.70 (RM177.45) setong.

Rusia telah memotong bekalan yang disalurkan ke Eropah melalui Ukraine sebagai tindak balas kepada dakwaan bahawa Ukraine mencuri bekalan gasnya. Ukraine, menyangkal tuduhan itu dan mendakwa Rusia sengaja mahu mencetuskan krisis.

Harga minyak mentah juga meningkat secara mendadak pada Isnin lalu, ekoran konflik Israel-Palestin dan pengeluar utama minyak mentah Iran berkata Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (OPEC) akan mengadakan mesyuarat tergempar bulan depan.

Utusan 7 Jan 2009

Dari berita ini, dapat disimpulkan bahawa kemungkinan salah satu tujuan Israel menyerang Palestin adalah untuk menaikkan harga komiditi minyak. Betapa busukknya pemikiran kapitalis. Mereka sanggup melakukan apa saja untuk keuntungan.

Adakah ini juga membuatkan negara negara Arab yang kaya dengan hasil minyak ini tidak mengambil apa apa tindakan yang munasabah bagi menghentikan serangan Tentera Israel? Ini kerana sebagai negara pengeluar minyak mereka mendapat untung jika harga komiditi itu meningkat.

Fikirkanlah...

"Kapitalisme : Satu Idealogi Sesat"

No comments: