Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Wednesday, January 28, 2009

Punca Kegagalan Parti Politik Islam

Sejak jatuhnya kekhilafahan, banyak gerakan gerakan atau parti parti Islam muncul bagi membangkitkan umat Islam dan mengembalikan syariat Islam. Namun sehingga sekarang, tidak ada satu pun yang berjaya mecapai matlamat dan ada juga yang terus berkubur.

Jika diteliti punca utama kegagalan ini, ia berkisar kepada 4 faktor utama ini.

1. Gerakan gerakan ini berdiri di atas satu konsep yang terlalu umum dan tidakada had atau batasan perjuangan yang jelas. Maka ia menghasilkan satu pemikiran yang tidak jelas.

2. Gerakan gerakan ini tidak mempunyai method atau cara perlaksanaan yang jelas, sehinggakan method bagi menerapkan konsep pemikiran atau fikrahnya menjadi amat kabur. Sebagai contoh, kita hendak ke KLIA dengan memandu kereta sendiri. Sememangnya kita sudah arif tentang konsep pemanduan kereta , namun sehebat mana pun kearifan kita tentang pemanduan kereta, jika kita tidak mengetahui jalan menuju ke KLIA, akhirnya kita tidak akan sampai ke sana.

3. Gerakan gerakan ini menumpukan kepada orang orang yang tidak mempunyai kesedaran yang benar. Orang orang ini masih tidak mempunyai niat yang lurus. Dan orang orang ini disuntik dengan semangat dan keinginan semata-mata tanpa asas asas pemikiran yang kukuh tentang apa yang diperjuangkan. Contohnya, kenapa dalam PRU ke 12 yang lepas rakyat memilih PAS? Adakah mereka memilih PAS kerana ingin menegakkan syariat Islam atau kerana ingin melihat BN tumbang?

4. Meraka yang bertanggungjawab dalam gerakan ini, tidak mempunyai ikatan yang benar. Ikatan yang ada hanyalah berdasarkan tatacara kerja yang termaktub dalam sesebuah organisasi itu, bukan atas dasar pemahaman fikrah dan thariqohnya.

Wallahualam

Bersambung Insyaallah

1 comment:

~PakKaramu~ said...

Selepas Sejak zaman khulafa Rasyidin tiada lagi jawatan khalifah, ertinya islam sudah mula rakus dan berpecah belah, kemudian muncul pula mazhab dan teruslah berpecah