Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Friday, January 2, 2009

Waris tidak perlu langsai hutang PTPTN si mati

KUALA LUMPUR 1 Jan. - Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) tidak akan membuat tuntutan terhadap waris sekiranya peminjam tabung tersebut meninggal dunia sebelum pinjaman dapat dilangsaikan.
Utusan 2 Januari 2009

Berita ini mungkin berita yang baik. Tapi jika diteliti secara islami, mungkin ada 2 isu yang berbeza di sini.

1) Pinjaman Pelajaran (PTPTN)

Permasalahan PTPTN ini adalah satu dari masalah yang muncul apabila manusia menjadikan ideologi kapitalis sebagai hukum-hakam kehidupan. Ini kerana dalam sistem kapitalisme yang memandang bahawa semua perkara boleh diperdagangkan termasuklah harga diri.

Dalam Aspek pendidikan ini kita boleh melihat bahawa:-

(1) Pendidikan telah dijadikan ‘perniagaan’ dalam Sistem Kapitalisme, jadi kos pendidikan menjadi tanggung jawab individu dan ibu bapa. Ini menyebabkan pelajar terpaksa meminjam wang untuk membiayai pendidikan mereka. Walhal pendidikan sepatutnya menjadi tanggung jawab negara.

(2) Wujudnya pemikiran pihak tertentu yang menubuhkan PTPTN untuk mengaut keuntungan dari para pelajar, yang mana mereka ini adalah para Kapitalis yang cuba menghalalkan riba dengan menamakannya sebagai Caj Perkhidmatan, supaya menjadi halal mengikut perspektif Islam (helah riba).

(3) Pemberian fatwa yang mengelirukan dan bercanggah dalam kenyataannya di antara satu sama lain, dan tidak ada kejelasan dari segi akadnya, hanya menjadikan Islam sebagai alat menempel (kepada sistem Kapitalis), bukannya mengetengahkan Islam sebagai satu sistem yang sama sekali berlainan dengan sistem kufur yang ada. Sesungguhnya fatwa yang sepatut dikeluarkan adalah “pendidikan di dalam Islam adalah percuma dan wajib disediakan oleh kerajaan”.

2) Pembayaran Hutang

Hukum membayar hutang adalah wajib. Jika pemiutang mati maka wajib bagi waris membayar hutang tersebut kecuali pihak yang memberi hutang itu menghalalkannya.

Wallhualam


No comments: