Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Saturday, January 10, 2009

Mencari penyelesaian

Masalah di Palestin semakin hari semakin parah. Pelbagai resolusi dihasilan dari beberapa organisasi dunia namun tiada satu pun yang menampakkan hasil yang memberangsangkan. Resolusi itu menggesa tentera Israel melakukan gencatan senjata dan berundur dari Gaza. Namun tidak dinyatakan pula tindakan yang bakal dikenakan terhadap negara Israel jika gagal melakukan gencatan senjata. Secara logik akal pun, kita dapat tahu yang Israel tidak akan tunduk pada resolusi yang dikelaurkan, apatah lagi jika resolusi itu hanya dalam bentuk gesaan tanpa apa apa tindakan yang kukuh.

Kebanyakan penguasa-penguasa Islam seluruh dunia memandang masalah ini sebagai masalah orang Arab, malah mungkin memandangnya sebagai masalah antara Palestin dan Israel. Pada hakikatnya masalah ini sebenarnya adalah masalah Umat Islam seluruhnya. Firman Allah :

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat." [TMQ al-Hujurat (49:10]

Mangsa mangsa pembunuhan kejam rejim zionis ini adalah orang orang Islam. dan berdasarkan ayat di atas, mereka itu adalah saudara saudara kita. Malangnya, penguasa penguasa Islam tidak melakukan sesuatu yang wajar bagi membantu saudara saudara yang tertindas ini. Ada juga yang cuba menggunakan orang kafir menjadi perantara untuk menyelasaikan masalah ini. Firman Allah :

“...sesungguhnya orang-orang kafir itu adalah musuh yang amat nyata bagi kamu.” [TMQ an-Nisa’ (4):101]

Sebenarnya usaha membebaskan negara Palestin ini menjadi amat sukar kerana ketiadaan satu payung yang sepatutnya memayungi negara negara Islam. Payung ini adalah Daulah Khilafah. Sepatutnya semua negara negara Islam adalah wilayah bagi Daulah Khilafah. Semua tentera tentera di negara negara Islam seluruh dunia adalah tentera Daulah. Tentera yang membawa satu panji yang sama dan dibawah satu kalimah yang sama, kalimah La ila ha ill Allah. Tentera tentera ini bertanggungjawab mempertahankan wilayahnya dan membantu wilayah wilayah lain jika perlu. Namun apa yang terjadi sekarang, tentera tentera negara negara Islam berada dibawah panji yang berbeza serta sempadan geografi dan politik menjadi penghalang utama. Lebih buruk lai jika ia digunakan sebagai alasan untuk membiarkan umat umat Islam di Palestin dibunuh dengan sewenang-wenangnya.

Pembentukan Daulah Khilafah adalah agenda utama yang patut diperbincangkan dan diusahakan dalam perbincangam antara penguasa penguasa Islam sekarang. Kesedaran ini wajib ada didalam kotak pemikiran umat Islam lebih lebih lagi pada mereka yang memegang kekuasaan. Dengan apa yang telah terjadi kepada Palestin, sepatutnya menjadi satu batu loncatan bagi penguasa penguasa dunia Islam mencari jalan terbaik mewujudkan sebuah Daulah yang disuburi oleh syariat Allah SWT, Dalam masa yang sama, bantuan harus disalurkan kepada Palestin secara terus menerus. Tentera tentera Islam harus dikerah ke medan pertempuran secepat mungkin.

Apa yang boleh para penguasa lakukan dalam jangka masa pendek:

1. Usir dan tutup semua Pengkalan Tentera kafir yang berada di negara negara Islam.
2. Sekat bekalan minyak. Minyak tidak akan di eksport kepada semua negara negara kafir.
3. Hantar tentera tentera ke bumi Palestin.
4. Usir semua diplomat negara negara kafir terutama Israel,US dan sekutunya.

Bagi jangka masa panjang pula kita perlu:

1. Membentuk Daulah Khalifah.
2. Mencipta senjata senjata hebat.
3. Dakwah seluruh dunia.

Tidak ada yang mustahil yang ia akan dapat dicapai. Yang pentng kita perlu usaha bersungguh dan berdoa agar ia terlaksana.

No comments: