Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Friday, January 2, 2009

Keganasan Israel dan Kelesuan Pemimpin Arab

Suasana di Amman, Jordan muram bercampur berang. Saban hari rakyat Arab menyaksikan kebiadapan dan keganasan Israel terhadap rakyat Palestin.

Presiden Bush, mengulangi kenyataan angkuh pimpinan regim Israel menuntut Hamas menghentikan serangan. Buat mereka nyawa, tanah dan harta rakyat di Ghazza tidak berharga lagi! Isu penjajahan, rampasan tanah, sekatan dan penindasan serta pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin tidak dibicara.

Rakyat Arab berang dan tunjuk rasa, bukan sekadar membantah tindakan Israel, malah mengecam kelesuan pimpinan negara Arab. Dan dalam acara semalam manakala disentuh tindakan dunia Arab, seorang wakil menempelak lantang dihadapan saya- “mana ada dunia Arab!”

ANWAR IBRAHIM anwaribrahimblog



Pada pendapat saya ia bukan hanya kelesuan pemimpin Arab. Ia kelesuan Pemimpin Islam seluruh dunia. Semua negara yang dipimpin oleh pemimpin Islam terlalu menjaga status quo negara masing masing. Inilah kesan ketiadaan Daulah Islam. Segalanya bergantungan dengan negara kafir, baik ekonomi mahupun ketenteraan.

Tanpa daulah, pemimpin2 Islam menggunakan alasan tidak mahu mencampuri urusan negara lain. Dengan Daulah, semua negara-negara Islam akan berada di bawah naungannya menjadi sebahagian dari wilayah daulah. Ini bermakna serangan keatas palestin adalah serangan ke atas daulah, maka daulah akan menjawab serangan itu dengan serangan ketenteraan.

Selagi itu tidak terjadi, kita semua hanya mampu mengutuk Israel. Dan Israel pula kata "kutuklah.. peduli apa.. Umat Islam semua bacul, setakat kutuk je yang mereka mampu.."

Ada juga yang mencadangkan utk berjumpa dan berbincang dengan wakil Amerika dan Israel utk menamatkan konflik ini. Sebenarnya kalau itu caranya sampai bila pun konflik tak akan tamat. Kalau jumpa mereka ini utk memberi kata dua, "jika ini tidak dihentikan.. seluruh tentara islam diseluruh dunia akan menyerang Israel" mungkin ada kesannya.

Ada pula yang mengharapkan PBB melakukan sesuatu. Seperti biasa mungkin PBB berjaya melakukan gencatan senjata, itupun setelah beribu ribu umat Islam yang telah terkorban. Kemudian dihantarnya Tentera Pengaman PBB. Utk meberi keamanan kepada siapa? Kepada Israel lah sebenarnya, supaya tentera Palestin/Hamas tidak boleh menyerang balas.

Saksikanlah wahai pemimpin pemimpin Islam semua. Saksikan darah saudara saudara kamu dihalalkan si kafir Israel dan sekutunya dengan mata kamu. Sedangkan kamu mempunyai kuasa untuk berbuat sesuatu. Tunggulah sehingga darah kamu pula menjadi santapan mereka.

Fikirkanlah...

Wallahualam.

2 comments:

GhuraBa said...

Terima Kasih kerana sudi melayari blog saya. disini saya ingin mencadangkan agar admin Ajaque letaklah 1 chatbox utk memudahkan para websailers utk berkomunikasi dgn admin.

Anyway, keep up the good job & dont rest until Khilafah had been established. TAkbir !!!

Allahuakhbar!!!!!!!!

GhuraBa said...

http://www.aurakhalifah.co.cc