Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Friday, November 7, 2008

Obama Presiden kulit hitam pertama Amerika Syarikat

WASHINGTON 5 Nov. – Barack Obama, hari ini memenangi pilihan raya Presiden Amerika Syarikat (AS), sekali gus mencipta sejarah sebagai Presiden kulit hitam pertama AS dalam tempoh 232 tahun sejak negara itu mencapai kemerdekaan dari Britain.

Obama, 47, yang mewakili Parti Demokrat mengetepikan pencabar kuat daripada Parti Republikan, John McCain dengan membolot 349 undi Badan Perwakilan Pemilih (BPP) di seluruh negara melepasi undi minimum sebanyak 270 undi BPP bagi melayakkan seseorang calon untuk diisytihar menang bagi menduduki White House.

Utusan 5 Nov 2008

Berita tentang pemerintah tertinggi negara kapitalis menjadi satu bahan utama dada akhbar hari ini. Adakah kerana kita terlalu gembira Amerika mendapat pemimpin baru? Pada saya siapapun yang menduduki kerusi ini tidak memberi kesan baik sedikitpun pada Islam. Mungkin disebabkan malaysia juga mengamalkan sistem kapitalis dan demokrasi merasakan amerika adalah sesuatu yang besar. Jika negara Islam, ia mungkin menjadi tajuk utama, tapi mungkin sebagai informasi supaya berjaga jaga sebuah negara yang tidak suka kepada Islam mempunyai pemimpin yang baru dan perlu berhati hati dengan dasar dasar baru yang mungkin menggugat kedudukan agama Islam.

Apapun kita sebagai umat Islam harus sedar yang kita masih ketiadaan pemimpin. Kita masih tidak mempunyai Khalifah sedangkan negara kafir ini sudah beratus kali bertukar pemimpin.

Wallahualam

No comments: