Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Wednesday, November 5, 2008

Pemandu lori dituduh elak cukai arak

KLANG 3 Nov. - Seorang pemandu lori mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan mengangkut minuman keras dengan cara mengelak duti import sebanyak RM196,862.88.

Roslan Hamid, 56, dari Kampung Rantau Panjang, yang diwakili peguam Harjit Singh membuat pengakuan di hadapan Majistret Gan Chee Keong.

Menurut pertuduhan, Roslan didakwa terlibat dalam mengangkut barang-barang berduti mengandungi kartun-kartun tin minuman keras itu dalam lori bernombor pendaftaran BGE 4917.

Roslan didakwa melakukannya dengan niat hendak menipu kerajaan berhubung duti import yang dikenakan ke atas minuman keras itu sebanyak RM196,862.88.

Sumber: Utusan Malaysia 4 Nov 2008

Inilah yang terjadi di sebuah negara yang kononnya sebuah Negara Islam. Cukai arak menjadi salah satu sumber pendapatan. Orang islam menjadi pemandu lori yang mengedarkan arak. Dimana perginya halal dan haram? Pemikiran apa yang membenarkan kita menjana pendapatan dengan cara yang dilarang oleh agama? Sistem apakah yang membenarkan negara menjana pendapatan dari cukai arak? Fikirkanlah.. kerajaan sepatutnya mengharamkan benda yang haram, bukan mengambil keuntungan daripadanya....

Wallahualam

No comments: