Apakah hukum Jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin? [TMQ al-Ma’idah (5):50]

Wednesday, November 5, 2008

Pakej kesejahteraan rakyat

KUALA LUMPUR 4 Nov. - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan peruntukan RM7 bilion daripada penjimatan subsidi minyak untuk membiayai pelbagai langkah tambahan bagi memastikan kesejahteraan rakyat dalam menghadapi suasana ekonomi global yang semakin getir.

Menggulung perbahasan Bajet 2009 Kementerian Kewangan pada persidangan Dewan Rakyat, Timbalan Perdana Menteri menegaskan, langkah tambahan itu yang meliputi projek rumah rakyat hingga pendidikan prasekolah sebagai tanda dan bukti kerajaan amat prihatin tentang kesejahteraan rakyat.

Utusan Malaysia 5 Nov 2008

Sebuah negara islam tidak perlu memberi subsidi minyak kepada rakyatnya kerana minyak adalah hak milik umum iaitu hak milik rakyat. Rakyat mungkin hanya perlu membayar kos pemprosesan dan penghantaran sahaja kerana minyak mentah itu sendiri adalah hak rakyat.

Sebuah negara islam bertanggungjawab memberi pendidikan percuma sehingga ke peringkat yang tertinggi kepada semua rakyatnya tidak mengira kaum dan agama.

Sebuah kerajaan islam bukan hanya perlu prihatin keatas kesejahteraan rakyatnya, malah ia wajib bertangungjawab memelihara dan menjamin kesejahteraan rakyatnya.

Wallahualam

No comments: